19 kwietnia

Miodownik z serem gotowanym - przepis

Miodownik z serem łatwe ciasto przepis

Kilkanaście lat temu, kiedy zrobiłam swój pierwszy miodownik, przeżyłam rozczarowanie. Bo oczekiwałam takiego tradycyjnego – z budyniem, a wyszedł… serowy. Internetu na mojej wsi nie było, zresztą i tak nie mogłabym tego skontrolować, bo przecież blogów kulinarnych też nie było. Znalazłam przepis w gazecie i mu zawierzyłam. Wszyscy ciasto chwalili, a ja się wściekałam, że nie jest takie, jak być miało. Teraz wróciłam do tego przepisu. I nie żałuję. Ciasto zrobiło furorę podczas świątecznego spotkania. I na pewno będzie się częściej pojawiać na moim stole.


Szczególnie, że miodowniki mają ogromną zaletę. Można je upiec trzy, nawet cztery dni wcześniej, bo właśnie po tylu dniach są najsmaczniejsze. Ciasto jest dość twarde przez pierwsze dwa dni i dopiero później nabiera kruchości i nawilżenia z kremu.


Ciasto - Przepis na dużą blachę:


1 szklanka cukru
3 łyżki miodu
3,5-4 szklanki mąki (trzeba wyczuć konsystencję ciasta)
2-3 jajka (w zależności od wielkości)
2 łyżki masła
1 łyżeczka sody
2 łyżki śmietany

Na stolnicę przesiewamy mąkę z sodą, dodajemy resztę składników i zagniatamy ciasto. Dzielimy je na trzy równe części. Ja odkładam kruche ciasto na pół godziny do zamrażalnika, ale nie wszystkie przepisy to sugerują. Jeśli macie trzy takie same blachy, to na każdą idzie papier do pieczenia i cienko rozwałkowane ciasto. Jeśli blacha jest jedna – powtarzamy proces trzykrotnie. Pieczemy ok. 10-15 minut (do zarumienienia) w piekarniku rozgrzanym do 180 stopni.

Składniki na masę serową:


1 kg zmielonego sera (jak zawsze polecam Wieluń, ale ujdzie też Piatnica)
1 i 1/2 szklanki cukru
1/2 szklanki mleka
3 żółtka
1 jajko
4 łyżeczki mąki ziemniaczanej
skórka otarta z 1/2 pomarańczy lub cytryny

Do sporego garnka (takiego, który nie przypala) wrzucamy ser, jajka, skórkę owocową i cukier. Dokładnie mieszamy i stawiamy na kuchence aż masa zacznie się gotować. Mleko mieszamy z mąką ziemniaczaną i wlewamy do gotującej się masy. Uwaga - będzie przywierać! Mieszamy intensywnie a gdy masa ma konsystencję gęstego budyniu, wlewamy część na przygotowane ciasto. Najlepiej robić to w blaszce wyłożonej papierem do pieczenia - wtedy masa serowa nie wypłynie. 

Na masą kładziemy drugie ciasto, na które wylewamy resztę serowego budyniu. Na wierzch kładziemy trzeci upieczony blat miodowy. Ciasto polewamy przestudzoną i już gęstniejącą czekoladą.


Przepis na polewę czekoladową:


- pół kostki masła
- pół szklanki cukru
- 3 łyżki kakao
- 3 łyżki wody albo mleka

Masło rozpuszczamy w rondelku, dodajemy wodę (mleko) cukier i kakao i  mieszamy. Wszystkie składniki muszą być dokładnie rozpuszczone. Gdy masa się zagotuje, odstawiamy do przestygnięcia, a gęstniejącą możemy wylewać na ciasto. 


A może przepis na:

sernik w ciemnej ramce               czekoladowe ciasto z kokosem         

łatwą babkę z kakao                           łatwe ciasto drożdżowe
               

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © 2016 Barwy i odcienie codzienności , Blogger